Anul 2025 a fost dedicat consolidării infrastructurii strategice rutiere, cu un accent deosebit pe poduri și construcții speciale – elemente esențiale pentru mobilitatea și conectivitatea națională.
Serviciul Poduri al Administrației Naționale a Drumurilor a desfășurat o activitate intensă, axată pe modernizare, evaluare tehnică și intervenții pentru creșterea siguranței rutiere.
De la începutul anului, eforturile noastre s-au concentrat pe creșterea durabilității lucrărilor de artă. Astfel, 11 poduri au fost reabilitate, contribuind semnificativ la siguranța și confortul participanților la trafic și al pietonilor. Dintre acestea, 9 obiective au beneficiat de reparații capitale, executate în conformitate cu Anexa nr. 2 a Programului Fondului Rutier pentru anul 2025, după cum urmează:
- Podul peste r. Bâc și pasajul peste calea ferată de pe șoseaua Balcani, drumul M1;
- Podul de pe drumul național M3, km 41,960;
- Podul de la Bălți, drumul R6, km 132,080;
- Patru poduri din cadrul proiectului de reparație capitală a drumului R26 Bender – Căușeni – Cimișlia, situate la km 54,218; km 39,052; km 33,849 și km 34,256;
- Podul de șosea din localitatea Buțeni, drumul regional G104.1, km 5,140.
De asemenea, a fost finalizată reparația podului de pe drumul regional G85, km 12,711, conform Anexei nr. 1, precum și reparația podului de pe drumul național R3, km 88,200, realizată în cadrul subprogramului 3.3 al Programului Fondului Rutier.
Ca urmare a acestor intervenții, pe toate aceste obiective rutiere se circulă în condiții de siguranță, confort și fluență.
În același timp, informăm că alte 9 obiective se află în prezent în lucru, după cum urmează:
- Podul de șosea și pasajul de pe M5, km 289,130 și km 289,440;
- Pasajul de pe drumul național R6, km 136,200;
- Podul de pe R6, km 136,45;
- Podul de pe R37, km 6,75;
- Podul de pe drumul regional G54, km 1,73;
- Podul de pe G63, km 15,473;
- Podul de pe G52, km 0,293;
- Podul de pe G37, km 8,050.
În același context, menționăm că Administrația Națională a Drumurilor are în gestiune 836 de poduri, dintre care 30 de poduri mari (cu o lungime de peste 100 m), 207 poduri mijlocii (cu lungimea între 25,1 și 100 m) și 599 de poduri mici (cu o lungime de până la 25 m).
Totodată, din totalul podurilor gestionate, 7 poduri traversează râul Nistru, iar 5 poduri traversează râul Prut.
Pentru a spori siguranța și a asigura funcționalitatea lucrărilor de artă, Administrația Națională a Drumurilor demarează anual proceduri de inspectare periodică a lucrărilor de artă, care se desfășoară cu o frecvență de 1 până la 5 ani. Aceste inspectări sunt esențiale pentru evaluarea stării tehnice a podurilor și verificarea conformității acestora cu standardele de siguranță.
Prin efortul specialiștilor, în 2025 am accelerat expertizarea și modernizarea acestora, consolidând legăturile dintre localități și contribuind la o infrastructură rutieră mai sigură, mai durabilă și mai modernă.
Administrația Națională a Drumurilor își reafirmă angajamentul de a continua dezvoltarea, întreținerea și modernizarea lucrărilor de artă în beneficiul cetățenilor.











